از سال ۲۰۰۶ ، یعنی اولین سالی که انجمن جهانی اقتصاد گزارش شاخص تبعیض جنسیتی را ارائه داد، کشور هند تا کنون ۱۴ رتبه نزول داشته است.

هند به علت افزایش نابرابری ها از نظر مشارکت اقتصادی و سلامت زنان، در رتبه بندی شاخصِ جهانی تبعیض جنسیتی، پس از همسایه های خود، چین، سریلانکا، نپال و بنگلادش، با چهار رتبه نزول در رتبه ۱۱۲ ام قرار گرفت. براساس گزارش شاخص جهانی تبعیض جنسیتی، که توسط انجمن جهانی اقتصاد (دبلیو ای اف) ارائه شده، کشور ایسلند همچنان در رتبه اول و به عنوان بهترین کشور جهان از نظر فرصتهای برابر جنسیتی است. در حالیکه کشور یمن با رتبه ۱۵۳ در بدترین جایگاه، و کشورهای عراق و پاکستان نیز کماکان جزو سه کشور آخر این رتبه بندی هستند.

نزول جایگاه هند در شاخص جهانی تبعیض جنسیتیاز سال ۲۰۰۶ ، یعنی اولین سالی که انجمن جهانی اقتصاد گزارش شاخص تبعیض جنسیتی را ارائه داد، کشور هند تا کنون ۱۴ رتبه نزول داشته است. همچنین هند در مقایسه با کشورهای همسطح خود و برخی  از همسایگانش در رتبه پایینتری قرار دارد، ازجمله: چین (رتبه ۱۰۶ ام) ، سریلانکا (۱۰۲) ، نپال (۱۰۱) ، برزیل (۹۲) ، اندونزی (۸۵) و بنگلادش (۵۰ ام).

شاخص تبعیض جنسیتی انجمن جهانی اقتصاد، کشورها را با توجه به بهره مندی زنان و مردان در چهار حوزه اصلی: بهداشت، آموزش، اقتصاد و سیاست رتبه بندی می کند. این شاخص در واقع محرومیت ها و کاستی هایی را که زنان در مقایسه با مردان در این چهار معیار اصلی دارند بررسی می کند و به معنی شاخص برابری جنسیتی نیست.

انجمن جهانی اقتصاد (دبلیو ای اف)، مستقر در ژنو، درگزارش آماری خود می گوید: " مدت زمان لازم برای برطرف شدن این فاصله جنسیتی طبق پیش بینی سال ۲۰۱۹ به ۹۹.۵ سال کاهش یافته است. در حالی که در سال ۲۰۱۸ پیش بینی شده بود که  این تبعیض طی ۱۰۸ سال برطرف خواهد شد؛ اما هنوز هم به این معناست که دستیابی به برابری بین زن و مرد در جنبه های سلامتی ، آموزش ، کار و سیاست، بیش از یک عمر طول خواهد کشید."

نزول جایگاه هند در شاخص جهانی تبعیض جنسیتیدبلیو ای اف می گوید: " بهبودِ کنونیِ این شاخص را تا حد زیادی می توان به افزایش قابل توجه تعداد زنان در سیاست نسبت داد. طبق بررسی اخیر، برطرف شدن تبعیض جنسیتی در جنبه سیاسی ۹۵ سال طول خواهد کشید، در حالی که در سال گذشته ۱۰۷ سال پیش بینی شده بود. زنان در حال حاضر در سراسر جهان،  ۲۵.۲ درصد از کرسی های مجلس و ۲۱.۲ درصد از سمت های وزارت را در اختیار دارند؛ در حالی که سال گذشته، این میزان به ترتیب ۲۴.۱ درصد و ۱۹ درصد بوده است. در زمینه فرصتهای اقتصادی نیز  این فاصله زیاد بوده است، بخصوص در موقعیتهای شغلی نوظهور، از قبیل کارهای مجازی رایانه ای، مهندسی داده ها و هوش مصنوعی. با سرعت پیشرفت فعلی ۲۵۷ سال طول خواهد کشید تا تبعیض فرصتهای اقتصادی برطرف شود؛ در حالی که سال گذشته این زمان ۲۰۲ سال پیش بینی شده بود.

این گزارش نشان می دهد که در هند فرصت های اقتصادی برای زنان بسیار محدود است (۳۵.۴ درصد). پس از آن کشورهای پاکستان (۳۲.۷ درصد) ، یمن (۲۷.۳ درصد) ، سوریه (۲۴.۹ درصد) و عراق با (۲۲.۷ درصد) قرار دارند. هند همچنین در بین کشورهایی است که نمایندگان زن بسیار کمی در هیئت مدیره شرکت ها دارند (با ۱۳.۸ درصد) ، در حالی که چین با ۹.۷ درصد از این نظر وضعیت بدتری دارد. این گزارش همچنین نشان می دهد نسبت تولد ها از نظر جنسیت در هند بسیار غیر طبیعی است (۹۱ دختر به ازای هر ۱۰۰ پسر)، همچنین در پاکستان که این نسبت ۹۲ به ۱۰۰ است. در معیارِ سلامتی و امید به زندگی نیز ، چهار کشور بزرگ هند  چین، پاکستان و ویتنام با داشتن میلیونها زن که دسترسی مناسبی به امکانات بهداشتی و پزشکی در مقایسه با مردها ندارند، در وضعیت بسیار بدی قرار دارند.

روزنامه: تایمز آف ایندیا 

کد خبر 5048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =